Activiteiten | Wat is er in de Bibliotheek te doen?

Bezoek de AI-installatie van het Schrijverscafé!

Schrijverscafé In de Pen viert hun 10-jarig jubileum! In die 10 jaar is er veel veranderd, zo ook de ontwikkelingen waar het Schrijverscafé mee worstelt: AI en ChatGPT. Is ChatGPT voor het voor Schrijverscafé nu eigenlijk een vloek of een zegen? Hoe kun je nog zien of een verhaal ‘echt’ is?

In mei staat er een interactieve installatie in de Bibliotheek die je verschillende verhalen voorschotelt: één van de deelnemers van het schrijverscafé, een van ChatGPT. Ontdek jij welk verhaal echt is en welke niet?

Jubileum

Schrijverscafé In de Pen uit Hengelo bestaat dit jaar tien jaar. Dat betekent dat er in die tien jaar minimaal 80 bijeenkomsten zijn geweest waarin de deelnemers zich bogen over verrassende schrijfopdrachten. Van songtekst tot gedicht, van column tot sprookje, van zeer kort verhaal tot essay. De deelnemers draaien er hun hand niet meer voor om.

ChatGPT

Maar tegenwoordig is er een nieuwe ontwikkeling waar ook het Schrijverscafé soms mee worstelt: ChatGPT, een technische verandering waarvan de impact nog niet te overzien is. Maar dat het een enorme impact gaat hebben, daar is iedereen van overtuigd. Is ChatGPT voor het voor Schrijverscafé nu eigenlijk een vloek of een zegen? Hoe kun je nog zien of een verhaal ‘echt’ is? De deelnemers besloten deze ontwikkeling aan te gaan, geholpen door een financiële bijdrage van de gemeente Hengelo. In vijf maandelijkse bijeenkomsten kregen de schrijvers/deelnemers verschillende schrijfopdrachten, o.l.v Nicolet Steemers, Isis Zengerink, Hanneke Mentink en Hans Hoes. Maar ook ChatGPT kreeg dezelfde opdracht als de deelnemers en schreef dus op de achtergrond mee!

Installatiekunstwerk

Artistiek leider Robin Kisjes bedacht een concept en werkte dat samen met vormgever Rosalie Anne Niemeijer, Bouwers Djowy Wiegant en Paul Laseur, podcastmaker Mette Bunskoek en componist Francesco Taranto uit in een interactief installatiekunstwerk. Daarin kun je als bibliotheekbezoeker luisteren naar zowel de originele als de ChatGPT-versie van de verhalen. Ervaar zelf de verschillen, ontdek of jij kunt horen welk verhaal ‘echt’ is en welke van de chatbot. Breng vervolgens je stem uit op de originele versie. Alle verhalen zijn ingesproken door deelnemers van het schrijverscafé.

De installatie is de hele maand mei te zien in de bibliotheek aan de Beursstraat en is gratis te bezoeken.

Datum woensdag 1 mei 2024
Einddatum vrijdag 31 mei 2024